вівторок, 15 вересня 2015 р.

ВІК ЖИВИ- ВІК УЧИСЬ!

  
      Шановні діти! Сьогодні ми зібралися для того, щоб провести невеличкий конкурс, приурочений Міжнародному дню грамотності.

   Міжнародний день грамотності  прийнято вважати 8 вересня. Це один з міжнародних днів, які відмічаються в системі Організації Об'єднаних Націй. Він був заснований ЮНЕСКО в 1966 році за рекомендацією "Всесвітньої конференції міністрів освіти по ліквідації безграмотності", яка відбулася в тегерані 8 вересня 1965 року.
 Головна мета цьго дня - активізувати зусилля суспільства відносно розповсюдження грамотності.
    Міжнародний день грамотності - це символ досягнень усього людства. Адже грамотність - це один із критеріїв, який відрізняє прогресивне суспільство від примітивного. На сьогоднішній день, за даними ООН у світі налічується близько 4 мільярдів грамотних людей. А 860 мільйонів дорослих людей неграмотні. 100 мільйонів дітей у всьому світі не навчаються в школі. А 8 мільйонів людей у світі не можуть читати. Дві третини неписьменних людей у світі це жінки. Один із чотирьох підліткфів нездатний прочитати навіть речення.
   Грамотність - основа стійкого розвитку. Це - право людини, яке вона неодмінно має реалізувати. Будьмо грамотними - покращуймо своє життя.
   Мабуть недаремно це свято припадає на початок навчального року... Кожен з вас  має мрожливість розпочати його як слід: старанно і наполегливо вчитися і бути вдячним за шанс стати грамотною, високоосвіченою людиною!
    А щоб бути грамотним потрібно:

  • вдумливо читати. Так запам'ятовуватимуться правильне написання слів та розділових знаків;
  • придбай словники. У хвилину сумніву зазирни до нього і дізнаєшся правильну відповідь. Влучно сказав Максим Рильський "Неможливо уявити собі культурну людину, яка б не мала потреби у словнику, ніколи не заглядала до нього, ніколи ним не користувалася";
  • вимовляй вголос те, що пишеш. Це дозволить зменшити кількість орфоргафічних помилок;
  • в українській мові багато суржику. Тому потрібно попрацювати над стилістикою української мови. Придбай підручник або словник, знайди правильне вживання слів і виразів пояснене за допомогою чудових ілюстрацій;
  • тримай за належне, коли тебе виправляють, якщо ти кажеш чи пишеш неправильно.
 А тепер проведемо невеличкий конкурс.

1конкурс    "Ключик від загадки"
Я загадаю вам загадки зі збірочки Дмитра Білоуса "Диво калинове. Чари барвінкові".
1. З однієї ми родини
від Андрія до Ярини.
Як по одному, самі,
ми буваємо німі,
хоч і маєм різні назви
й добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком -
заговоримо ладком.
Ми - писемності основа.
А без нас ніхто ні слова!
Що це таке?
                                            (Літери абетки)
Він після речення, цитати
вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує питати,
а сам ні пари з уст - мовчок.
Що це таке?
                                            (Знак запитання)
Коли твір якийсь готую,
різні речення пишу,
щось, буває, я цитую,
мову вводячи чужу.
Але, любий мій читачу,
як для вас її позначу?
Тут уже не допоможуть
ані коми, ні крапки,
у пригоді стати можуть -
здорадались ви?
                               (Лапки)
Маленька, менша від мачини,
ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
й людини мову зупиню.
Що це таке?
                                          (Крапка)
Вони для речення багато важать:
турботливо обнімуть, як дружки,
і вставлені слова й цитату вкажуть,
давайте ж назовем їх. Це -
                                                     (дужки)
Злита з хвостиком ця крапка,
невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься?
                                         (кома)
Я такий же, знак розділовий,
і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім'я -
зразу стану потрібним і я.
                                     (апостроф)
Що за знак -стрункий, мов спис,
він над крапкою завис,
спонука до поклику.
Хто ж бо він?
                          (знак оклику)
В слові знаєш де я є?
Після кореня.
А признечення моє -
словотрворення.
Я творю нові слова
або форми слова,
щоб красива і жива
розквітала мова.
Хто я?
                    (суфікс)
2 конкурс.     Вікторина
- Державна мова України    (українська)
- Частина мови про ознаку предмета?    (прикметник)
- Найбільша одиниця мови?     (текст)
- Знак у кінці питального речення?   (знак питання)
- Чим починається діалог?   (тире)
- Перша буква у власній назві?     (велика)
- Головні члени речення   (підмет і присудок)
- Знак у слові В'ячеслав     (апостроф)
- Список літер установленого порядку (алфавіт)
- Зміна букв у корені    (чергування)
- Речення з однією граматьичною основою  (просте)
- Найменша одиниця слова  (звук)
- У що береться пряма мова?    (у лапки)
- Без якої святині зникає народ?  (без мови)
- Знак у кінці розповідного речення  (крапка)
- Буква без звука  (м'який знак)
- Остання частина слова   (закінчення)
- Слова спільного кореня   (спільнокореневі)

3 конкурс
" Заміни букви, щоб вийшло нове слово"
- Синя, соковита на дереві росте, а С на З змінити - великий дощ впаде.                 (слова - злива)
- З Н частина я доби, з П я грію щозими, з Р предметом стану я, от вам загадка моя.             (ніч-піч-річ)
- Шкідлива комаха з Х, хліб печуть із мене з К.    (муха - мука)
- З К трава лякається, з Р вона вмивається   (коса - роса)
- Воно у бджілки є, ужалить і умре. А Ж на С зміни, на жир перетвори    (жало - сало)
- Мчу дорогами я з Ш, з Л я ягода смачна   (машина-малина)
- З Т все тихо, з М для їжі лихо, погризе, потрощить все, ще й у нору занесе.    (тиша-миша)
- З С сапаю, з Ш вдягаю, з Л стрибаю, з П ховаю   (сапка-шапка-лапка-папака)
- З Ж вночі літаю, щкідників зїдаю. Посуд для варіння з З, у похід мене бери.    (кажан-казан)
- Полохлива і струнка з роду оленів вона. Коли ж зміниш К на З, птах у лісі закує.   (козуля-зозуля)
- З Л навчаються в мені, з Д не люблять мене всі, бо я втратою стаю, жаль пекучий завдаю.   (школа-шкода)

4конкурс
 "Слова які заховалися"
Слова складаються з літер. Дуже часто з літер, якіскладають одне слово можна скласти багато інших слів. Наприклад, зі слова ІСТОРІЯ можна зробити слова ТРІО, СТО, РІСТ, РОТ...
Спробуйте скласти нові слова з літер, які складають слово МАТЕМАТИКА.

На цьому наш конкурс закінчено.  Як бачимо, хто вчиться той і швидко та правильно відповідає. Найкращими учасниками нашого конкурсу були  (назвати учасників та нагородити їх.)











   

Немає коментарів:

Дописати коментар

Космос - учора, сьогодні, завтра

    12 квітня Міжнародний день польоту людини в космос Загадковий світ зірок та планет з давніх часів притягував до себе увагу людей. Але бл...